• Telefon : +40 728 88 22 88
  • Program de lucru : Vezi orarul!
  • Adresă : Bacău, str. Mihai Eminescu, nr. 1, bloc. A1

„Programare cu răbdare” este o inițiativă a Asociației EduSoft (președinte dr. Bogdan Pătruț), care promovează educația STEM în rândul copiilor și tinerilor. Proiectul a început în 17 noiembrie 2018 și a fost derulat de Asociația EduSoft în colaborare cu Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” din Bacău și cu diverse organizații care sprijină educația în domeniul IT.

Scopul proiectului este atragerea spre studiul informaticii a mai multor elevi de gimnaziu și liceu, prin abordarea unor teme interesante, într-un mod interdisciplinar și mai puțin formal.

În primul an la cerc au fost înscriși peste 300 de elevi din Bacău și împrejurimi, din care veneau în mod regulat 80-140 elevi, la fiecare întâlnire. Începând cu septembrie 2019, proiectul a fost extins la nivel național, acum desfășurându-se în mai multe centre locale (București, Iași, Timișoara, Galați, Brăila, Zalău, Pașcani, Tg. Secuiesc, Tg. Ocna și Adjud). Un centru nou s-a înființat la Spoleto, în Italia, în colaborare cu Asociația „Ziua Unirii”, pentru copiii români din provincia Perugia, regiunea Umbria, Italia. Acum numărul de participanți activi la cerc depășește 550 copii.

De ce?

Inițial, am pornit în acest demers bazându-ne pe identificarea unei probleme sincere („în Bacău nu plutește în aer ideea de informatică”), dar ulterior am identificat probleme care sunt valabile în orice loc din țară:

  • informatica este unul dintre cele mai atrăgătoare domenii de pe piața forței de muncă, dar companiile de IT sunt concentrate în orașele mari, unde găsesc forță de muncă calificată;
  • numărul de ore de informatică din școală este insuficient în contextul evoluției domeniului IT în toate domeniile de activitate;
  • elevii sunt diferiți și pot fi atrași de diferite domenii ale informaticii (algoritmică, grafică, proiecte complexe, crearea de jocuri, web-design etc.), deci unii sunt orientați spre olimpiade și alte concursuri școlare, alții pe dezvoltarea de aplicații și lucrul în echipe la proiecte complexe, alții pe partea de matematică aplicată, iar alții pur și simplu vor să își clarifice unele noțiuni din programa școlară sau chiar alte teme.

Clasificare centre locale

Centrele locale sunt clasificate anual, în 4 categorii, după cum urmează. Atenție! Promovând  educația incluzivă, Asociația EduSoft consideră că aceste 4 categorii de centre (inclusiv elevii și profesorii lor) nu trebuie considerate neapărat într-o ordine ierarhică.

  • categoria A – în aceste centre, elevilor li se predau, cu precădere, elemente de algoritmică, folosind limbaje de programare normale (precum C, C++, Pascal, Python, Basic, Java, inclusiv mediul Visual Studio etc.) și elevii depășesc materia de la clasă, fiind interesați de performanță (fie că e vorba despre olimpiade și concursuri școlare, fie că e vorba despre dezvoltarea de aplicații sau de lucrul în echipă la proiecte mai complexe); cercurile din categoria A pot avea și elevi începători și de nivel mediu, dar accentul se pune pe obținerea rapidă a performanței; în general, în aceste centre studiază elevi de liceu, dar pot fi și elevi de gimnaziu, care se pregătesc pentru olimpiadele de informatică,
  • categoria B – în aceste centre, elevilor li se predau, cu precădere, elemente de algoritmică, folosind limbaje de programare normale (precum C, C++, Pascal, Python) și elevii sunt interesați de a înțelege noțiunile din programele școlare, precum și de pregătirea pentru bacalaureat și admitere la facultate performanță; cercurile din categoria B pot avea și elevi începători și de nivel avansat, dar accentul se pune pe rezolvarea de probleme din curricula școlară și cu un ritm mai lent decât cel de la categoria A; în general, în aceste centre studiază elevi de liceu, indiferent de profil.
  • categoria C – în aceste centre, elevilor li se predau, cu precădere, elemente de inițiere în programare, folosind limbaje de programare vizuale sau platforme programabile (precum Scratch, Alice, Blockly, Microbit, Arduino, Raspberry Pi etc.) și elevii sunt interesați de a înțelege noțiunile de bază ale programării, prin realizarea de povești animate sau jocuri grafice; cercurile din categoria C pot avea și elevi de nivel mediu și de nivel avansat, dar accentul se pune pe inițierea în domeniul programării, cu un ritm mai lent decât cel de la categoriile A și B; în general, în aceste centre studiază elevi de gimnaziu, dar pot fi și elevi de liceu de la alte profiluri decât matematică-informatică.
  • categoria D – în aceste centre, elevilor nu prea li se predau noțiuni de programare, ci elemente de tehnologia informației, care pot aborda tangențial elementele de programare; de pildă, în aceste centre se pot preda elemente de design web (limbajele HTML, CSS, cu mici noțiuni de PHP sau JavaScript, utilizarea de sisteme de management al conținutului (WordPress, Joomla etc.), eventual elemente introductive de robotică (folosind micro-controllere precum Arduino, Raspberry Pi, dar cu accent pe partea de TIC, nu de programare), grafică pe calculator (fie că e vorba despre prelucrarea foto-video, fie că despre CAD (proiectare asistată de calculator) sau animație; cercurile din categoria D pot avea și elevi de gimnaziu, dar și de liceu.

La centrele de categoriile A și B, elevii pot fi grupați, în funcție de nivelul lor de cunoștințe în bazele programării, astfel

  1. Grupa de începători (A): Elevii din această grupă știu să definească, să programeze doar cu tipuri de date simple, variabile, expresii, operatori, cunoști (sau acum înveți) structurile de control ale execuției unui program (instrucțiunile if, while, for etc.), dar nu știu să definească  funcții, să opereze cu vectori, șiruri de caractere sau matrice.
  2. Grupa de nivel mediu (B): Pe lângă lucrurile de la A, elevii din grupa B pot opera cu tipuri structurate de date, precum vectori, șiruri de caractere, matrice. De asemenea, ei pot defini funcții și pot descrie în algoritmi operații de căutare, sortare a vectorilor, dar nu au lucrat cu lucrurile de la grupa C.
  3. Grupa de avansați (C): Pe lângă lucrurile de la grupele A și B, elevii din grupa aceasta au folosit și alte lucruri, cum ar fi structuri de date înlănțuite (liste, stive, cozi, arbori), precum și unele tehnici de programare (recursivitate, greedy, divide-et-impera, backtracking și programare dinamică)

În plus, elevii din toate centrele au ocazia să se întâlnească cu profesori cu rezultate deosebite, cu profesori universitari, precum și cu tineri care au reușit în domeniul IT, prin participarea lor ca angajați sau ca bursieri la companii precum Google, Amazon, Facebook, Twitter, Palantir, Bitdefender etc. sau care au activitate academică deosebită. Aceștia le povestesc despre întâlnirea lor cu informatica și despre preocupările lor actuale în domeniul IT și le predau și unele subiecte mai avansate mai puțin abordate în curricula școlară.

Contact

Ne puteti scrie la asociatia AT edusoft DOT ro.

Pagina noastră de Facebook este aici: https://www.facebook.com/programarecurabdare/

Profilul nostru de Instagram este aici: https://www.instagram.com/programarecurabdare/

Canalul nostru de Youtube este aici:
https://www.youtube.com/channel/UCFdyDe8BBM8KuVUmpedJQ1Q

CLICK AICI PENTRU ÎNSCRIERE! Completează acum formularul de înscriere, pentru a beneficia de următoarele activități, din centrul local cel mai apropiat de tine.

Istoric

17 noiembrie 2018-12 ianuarie 2019

17 noiembrie – deși ne așteptam la vreo 20 de elevi, la prima întâlnire au participat 158 de elevi, așa încât am fost nevoiți să facem ședința de deschidere în sala de sport a Colegiului Național „Gheorghe Vrănceanu”, unde elevii au stat pe jos, pe pernuțe sau pe saltele, pentru că locurile pe bănci nu erau suficiente.

Deschiderea oficială a cercului „Programare cu răbdare” (17 noiembrie 2018)

De la prima întâlnire, cercul a fost organizat în primul an școlar (2018-2019) doar în Bacău, la Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu” din Bacău, cu sprijinul ocazional al Colegiului Național „Ferdinand I” din Bacău, al Fundației „Sfântul Ioan Bosco” din Bacău și al centrului Benefica, din Bacău.

Evenimentul nostru inițial de pe Facebook se poate găsi la adresa https://www.facebook.com/events/1893940827350196/

Grupul elevilor și care au participat la „Programare cu răbdare” în ziua de 15 decembrie 2018
Grupul elevilor care au participat la „Programare cu răbdare” în ziua de 15 decembrie 2018

Până la data de 12 ianuarie 2019, cercul a fost organizat astfel:

  • grupa A – începători (s-a lucrat pe platforma WellCode și s-au abordat și subiecte de grafică)
  • grupa B1 – nivel mediu (elevi de clasele IX și X), care stăpânesc instrucțiunile, dar nu și lucrul cu vectori sau matrice
  • grupa B2 – nivel avansat (elevi de clasele XI și XII), care stăpânesc inclusiv lucrul cu matrice
  • grupa C – nivel foarte avansat (elevi care se pregătesc pentru olimpiadele de informatică)
  • grupa D – tehnologii (elevi interesați de domenii conexe programării)
  • grupa E – diverse (baze de date, grafică etc.)

12 ianuarie 2019 – Iunie 2019

După 12 ianuarie 2019, până în iunie 2019, cercul a fost organizat după cum urmează, cu mențiunea că grupele D-F au apărut după 1 martie 2019, iar cu acești elevi de gimnaziu am făcut în pauze diferite jocuri sportive și de teambuilding.

  • grupa A – începători (elevi de liceu care doreau să se pregătească pentru școală)
  • grupa B – nivel mediu și avansat (elevi de liceu orientați spre subiecte diferite de cele predate la școală)
  • grupa C – nivel olimpic (elevi de liceu care se pregăteau pentru olimpiadele de informatică)
  • grupa D – nivel începător Scratch (elevi de gimnaziu)
  • grupa E – nivel mediu-avansat Scratch (elevi de gimnaziu)
  • grupa F – nivel începător C (elevi de gimnaziu)

Începând cu luna martie, până în luna iunie, activitatea pe grupe s-a desfășurat în paralel cu întâlniri ale unor personalități din lumea educației informatice cu elevii cercului.

Iunie 2019 – Septembrie 2019

În această perioadă am organizat concursuri și cursuri într-o școală de vară, precum și două tabere, cu sprijinul Direcției Județene pentru Sport și Tineret din Bacău. Prima tabără s-a concentrat pe informatică și artă digitală, iar a doua pe matematică aplicată.

Octombrie 2019 – Martie 2020

Cercul s-a extins la nivel național, prin aderarea mai multor licee și școli din România sau diaspora, la activitățile noastre, în perioada celor doi ani desfășurându-ne activitatea în 21 centre din România, un centru din Ucraina și un centru din Italia.

Aprilie 2020 – prezent

Cercul și-a desfășurat activitatea cu precădere în mediul online, prin dezvoltarea platformei PRINFO.

Poți accesa platforma aici. Pe timpul verilor, însă, s-au organizat mai multe școli de vară și tabere, ce sunt menționate în secțiunea Evenimente din meniu.